Dansar i april

mörkgröna blad, sesamfrön och doften av allrengöring
phew! då var köket städat. Egentligen krävs inte så mycket för att "städningen" ska bli godkänd av korridorsgrannarna men idag har det pirrat i hela kroppen att få rent, fräscht och ro. Typiska vårkänslor tror jag? För efter jag hade städat rummet och badrummet helt på impuls kom jag att storstäda köket (som var min egentliga uppgift). Ner i varenda vrå skrubbade jag, rengjorde fläkten och ugnen och skrubbade alla sönderlagade plåtar. Torra händer och tråkiga timmar senare sitter jag nöjd med full mage och näsa skadad av doften av allrengöring. 
Det är en knapp månad som jag ska bo kvar här, det blir fjärde stället jag bor på sen jag flyttade hit i augusti. Men en månad är en tid också, så passar på att ha rent, städat och hemtrevligt ändå, även om flyttlådorna snart ska ställas fram och fyllas. 
 
och så när man känner sig såhär fräsch och rofylld så passar det bra med fräscha, hemgjorda recept. Så langar fram ett favorit i repris från gamla bloggen på ett asgott pålägg.IMG_0485
 ingredienser:
- en burk svarta bönor (250 g avrunnen vikt)
- en burk kidneybönor (300 g avrunnen vikt)
- rapsolja
- citron
- oregano
- salt
- sesamolja
- en halv deciliter sesamfrön 
- en handfull spenat
recept:
skölj bönorna noggrant, krama ur vätskan så bra som möjligt. Häll i sesamfrön, spenat, oregano och salt. Häll i lite av vätskorna (i storleksordningen citron, rapsolja sedan en pyttemängd sesamolja). Använd en stavmixer och blanda ihop tills du inte hittar några bönbitor. 
Bre på bröd, använd som dip, eller spara till senare! Citronen gör att den håller lite längre :) passar asgott med spenat, lite örtsalt och cheezly ost
 
söndagskramar! 
#1 - ISA

åh, så du bor i korre!? hur äääär det egentligen?

Svar: Ja! alltså det är helt OK men jag känner att jag inte är den som riktigt trivs med att dela kök haha. Jag får typ panik när folk tittar på när jag lagar mat. Och jag gillar att breda ut mig :)tack för alla kommentarer, kram! :)
Isolde