Dansar i april

Jag vill inte höra en enda gång till hur långt vi i Sverige har kommit
Nu är internationella kvinnodagen imorgon, något som inte undgått från min blogg, och nu är det så nära i tiden att det börjas ta upp i de vanliga medierna. På TV4 morgonnyheterna, som surrar i bakgrunden säger reportern något  i stil med att vi i sverige har ju faktiskt kommit ganska långt och jag tänker att snart orkar jag inte mer. Förutom att Åsa Regnér pratar himla cisnormativt och kärnfamiljsnormativt om problem i könsmaktsordningen, så har jag känt en sådan ilska för patriarkatet, racismen och kapitalet att jag snart smäller av om någon en till gång berättar för mig att vi har kommit ganska långt. 
 
lönegapet är enorm, i livslön skiljer sig inkomsten 2,6 miljoner kronor (1) 
nästan alla kvinnor i sverige har, eller känner någon som har, blivit utsatt för sexualiserat våld
när en kvinna blir utsatt för sexualiserad våld är bland det första som frågas, vad hade du på dig, var du full?
det råder brist på skyddat boende för kvinnor då bostadsbristen drabbar även de mest utsatta kvinnorna
i min arkitekturhistoriakurs nämns kvinnor i en halv föreläsning, på en tenta på 70 frågor nämns 2 kvinnor
i musikvideon gjorda av män men med kvinnor, där kvinnor tvingas vara halvnakna och dansa, då säger män i kommentarerna att tjejerna "ber om det"
i mångtals debatter överordnas mäns (och andras) rätt till barn över kvinnors rätt till sin kropp, surrogatmödraskap ska vara förbjudet
och abortlagens existens börjar plötsligt ifrågasättas
väntetiderna till ungdomsmottagningen är ofta över en månad lång 
att kvinnors berättelse är så ifrågasatt att ett kvinnoregister över våldsutsatta kvinnor och deras trovärdighet har förts i stockholm i över tio år. (2)
rasism delar den feministiska kampen i två, där den förminskar svenska kvinnors kamp, och kränker utländska genom att skylla på hedersrelaterad våld: våld är lika vanligtbland svenska män. för att citera ung vänsters principprogram
"I själva verket återfinns våldsutövande män i alla delar av samhället och det som skiljer dem från andra män är inte etnicitet, klass eller social position utan just våldet. "
 
Och mycket av detta är bara toppen av isbergen, det är bara små smakprov på könsmaktsordningen i sverige där vi tydligen kommit så jävla långt. Men om detta är att komma långt, då måste vi fan höja växeln, både i sverige och hela världen