Dansar i april

från fisk till vegetarian till vegan
Hejsan allihoppa! 
Glad tisdag på er. Tänker att det ändå var en stund sedan jag post:ade ett recept här så jag kör på. Detta är ett inspirerat av en annan bloggerska, Sandra som bloggar på atilio skrev ett recept alldeles jättelängesen om att göra vegetariska fish-n-chips. Galet, eller hur? Och nu tänkte jag visa er mitt försök att göra det hela ett steg längre, nämligen veganskt.  
IMG_7399
för det första såg inte mina alls lika fresh ut, utan snarare väldigt nugget-iga ut, tänker att detta inte beror av att jag gjorde dem veganska, utan för att jag inte hittade någon panko och körde på polenta istället. 
hur som haver. 
 
Du börjar med att koka upp mannagrynsgröt, det vill säga 2dl vatten, 2dl havremjölk (eller annan mjölkersättning) och 1dl mannagrynsgröt. 
Under tiden hällde jag upp havremjölk och lite majsmjöl i en skål, blandade, och hällde upp en skål med polenta.
 
sedan bredde jag ut mannagrynsgröten på en skärbräda och lade i kylen.
IMG_7394
jag märkte sen att det blev lite löst, så det kan ju ändras av att höja koktiden eller minska volymen vätska. 
 
sedan skar jag potatis, och det är samma i alla språk, eller ah samma för alla matälskare. På med krydda, salt och cayennepeppar vill säga. 
IMG_7393
åsså hällde jag olja i en djup kastrulll, värmde och friterade potatisen i omgångar.  
IMG_7397
samtidigt hade jag skurit mannagrynsgröten i rektangler och doppat först i mjölk, sen i polenta och när potatisen var färdigfriterad fick to-be-fiskpinnarna köra sitt race. 
IMG_7398
klart för att servera! Jag tyckte tyvärr att smaken inte blev så spännande i de friterade bitarna, de kanske hade kunnat kryddas mer, eller så minns jag bara fisk som mer smakrik. 
Sen tänker jag att kryddningen nog går att göra så att det blir härmis av lite olika köttsaker, typ chicken nuggets kan jag tänka mig att det blir bra ersättning för med rätt kryddor. 
Allt som allt var ju hela receptet rätt spännande, och med en vegansk vitlöksaioli (som jag i princip bara slängde ihop och sen lät bli förstörd under upphettningen- mitt bästa tips för tjock veggiesås är att låta mjölken skära sig m.h.a något syrligt, och sedan använda den geggan som bas) blev allt väldigt gott. nom nom, prova själv och skriv ifall ni får fina resultat!