Dansar i april

knåda deg i 27 minuter
Idag skulle jag ge mig på att baka riktigt goda kanelbullar utan matberedare. Har alltid ansett att matberedare är lite fusk, men sedan jag insett skillnaden i att knåda en deg som ska jäsa ordentligt får jag nog lov att inse mina brister och lägga matberedare på min önskelista. 
Anledningen till bakstunden var att jag skulle få lite hjälp i form av att sätta upp hyllor, och mamma har ju lärt mig väl att en hantverkare i sverige uppskattar god kaffe och fika. IMG_6966bulldegen är ett resultat av en veganifiering av Vete-Kattens underbara recept, där jag dessutom enligt rekommendation från Emily bytt ut halva sockret mot ljus sirap. IMG_6967
 
IMG_6970flätningen är ett resultat av mycket google:ande och trial and error genom året (ja året, singular, var alldeles jätterädd för jästa degar efter ett misslyckat försök till att göra hemgjorda kringlor på hemkunskapen när jag bodde i USA. Gick till och med hem och övade massor, men kunde inte få något liv i den jäkla torrjästen som man använder där)
och efter de var klara lämnade jag några åt mina korridorsvänner. Övervärmen funkade inte i ugnen upptäckte jag sent så jag var tvungen att bränna undersidan för att överhuvudtaget få någon färg på dem. Jäkla ugn. 
#1 - Sandra Lundin

Men åh, så fina de blev! Ser supergoda ut med ju. Inte helt okej att bli sötsugen halv nio såhär en måndagsmorgon ;)