Dansar i april

som smälter i munnen och tröstar de ensammaste på den ensammast av dagar
tänkte att det vore roligt att vänta med att ladda upp detta tills alla hjärtans dag. Jag vet ju att jag ska spendera det själv, iofs ute på fest men ändå som singel. Men tänkte att ni kan ju behöva något gott att unna era ensamma själar denna helg, eller kanske bjuda era partners. 
Anledningen till att jag bakade över huvudtaget var ändå att jag kände mig himla ensam och baksugen. Som en gör på en bakfull tisdag. 
Och så ville jag testa att vegan-ifera en gammal favorit som har legat i min pinterestmapp i över ett år. 
IMG_7015
receptet utgår ifrån denna: här men jag har valt att byta ut vaniljyoghurt mot Carlshamns vaniljsoygurt och smör mot Carlshamns mjölkfri margarin. Och så har jag fifflat lite med sockret också och konverterat alla mått. Så vad sägs att jag berättar hur jag gjorde ändå. 
Detta behöver du:
115 g mjölkfri margarin
- 1 dl farinsocker
- 0.25 dl strösocker
- 0.5 dl sirap
- 1.5 tsk vaniljsocker
- 2.5 dl mjöl
- 0.25 tsk salt
- 100 g mörkchoklad (det är oftast mjölkfritt, men kolla ändå, jag använde 85% kakao)
- 2.5 dl vaniljsoygurt 
IMG_7011
-börja med att blanda all socker med margarinet. Det hjälper om margarinet är rumstempererat eller om man har en matberedare. 
-i en annan skål blanda alla torra ingredienser, dvs mjöl, vaniljsocker och salt. 
-bryt chokladen i bitar till den storleken du tycker blir bra, och blanda in i det torra. 
-blanda försiktigt i det torra i skålen med margarin&socker, och blanda så att det får konsistens av kakdeg.
-blanda till sist i soygurten. Om du tycker att det blir lite väl mjukt kan du lägga till lite mjöl. Jag hade i kanske en matsked extra. Det ska kännas lite som mjukglass: det ska gå att röra runt men med motstånd. 
-lägg sedan i frysen i 6 timmar eller allra helst övernatt.  
IMG_7009
ta ut, avnjut en skål med glass, kanske med lite kakor till sidan av. Vem vet? 
Glassen, eller FroYo:n, smakar typ som fryst kakdeg. Fast på ett bra sätt. Det är inte i det nyttigaste slaget, men det behöver det inte vara vissa dagar, eller hur? Och mjölet, sockret och yogurten går ju att testa runt med. Kan tänka mig att det inte är så svårt att byta till glutenfritt, till exempel. 
 
Njut! 
#1 - Madeleine Parkenberg

Det såg sjukt gott ut!

Svar: och det var det! :) tack för din kommentar
Isolde

#2 - Frida

Men alltså gott!!!

#3 - Ida - foto & häst

men såå gott! :'D

#4 - Emma

ååh gott